Dziś jest Sobota, 20 kwietnia 2024
Czytania

Komunikaty i informacje

Warszawa, dnia 2 lutego 2016 r.

 

 

Komunikat Prezydium Konferencji Episkopatu Polski

dotyczący nauczania religiiszkole

 

 

W związkuobywatelskim projektem prawnymzmianie ustawysystemie oświatyzakresie finansowania nauczania religii pragniemy przypomnieć, że nauczanie religiiszkole wpisuje siędługą historię polskiej edukacji. Mimo wielu różnych przeszkód, nawet podczas zaborów, religia znajdowała sięwykazie przedmiotów nauczania. Wyjątek stanowi około 30-letni okresczasie rządów władz komunistycznychPolsce. Dzisiaj Kościół może bez przeszkód prowadzić nauczanie religiiszkołach. Minęły czasy zmagańswobodę katechizacji. Wielunas pamięta, ile to kosztowało ofiarodwagi ze strony społeczeństwa katolickiegonaszym Kraju. Poprzez przywrócenie nauczania religiiszkole została naprawiona jednakrzywd, która spotkała ludzi wierzącychczasach systemu totalitarnego.

 

1. Szanując opinię obywateli podpisanych pod wskazanym wyżej projektem, należy wziąć pod uwagę wolę kilku milionów rodzicówuczniów, którzy chcą nauki religiiszkołachobecnej formiena obowiązujących zasadach. Zgodniedanymi przekazanymi przez diecezje do Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, w roku szkolnym 2014/2015 w lekcjach religii uczestniczyło ponad 87 % dziecimłodzieży. Biorąc pod uwagę fakt, lekcje religii jako przedmiot nieobowiązkowy organizowane na życzenie rodziców lub pełnoletnich uczniów, na mocy art. 53 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, należy stwierdzić, że nauczanie religii jest odpowiedzią na rzeczywistą potrzebę obywatelistanowi poszanowanie konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania dzieci zgodniewłasnymi przekonaniami (art. 48).

 

2. Finansowanie lekcji religii związków wyznaniowych z budżetu państwa nie tylko nie stanowi naruszenia konstytucyjnej zasady bezstronności władz publicznych, ale jest formą realizowania zasady współdziałania Kościołów i innych związków wyznaniowych oraz Państwa dla dobra człowieka i dobra wspólnego (art. 25 ust. 3 Konstytucji RP).

 

3. Domaganie się przez autorów projektu ustawy, aby nauczanie religii było finansowane przez Kościół lub rodziców, oznacza w istocie dodatkowe obciążenie rodziców – członków Kościoła, których dzieci uczęszczają na katechezę w szkole. Nie można przy tym zapominać, iż zdecydowana większość podatników w Polsce to katolicy, którzy przeznaczają swoje podatki także na finansowanie szkół.

 

4. Należy ponadto zauważyć, że nauczanie religii w publicznym systemie oświaty ma miejsce w wielu krajach Europy i jest ono finansowane ze środków publicznych. Regulacje prawne w tej materii przyjęte w prawie polskim odpowiadają zatem standardom europejskim. Nie jest bowiem możliwe świadczenie pracy przez pracownika bez ekwiwalentu w postaci wynagrodzenia wypłacanego przez pracodawcę.

 

5. Przypominamy, że nauczanie religii, poza wymiarem ewangelizacyjnym, ma także swój szczególny wymiar humanistyczny i kulturowy. Wprowadza bowiem w historię i kulturę, zarówno duchową, jak i materialną Polski i świata. Nie da się bowiem dobrze zrozumieć historii, kultury, literatury, czy sztuki bez znajomości chrześcijaństwa, w tym również tradycji biblijnej Starego i Nowego Testamentu.

 

6. Nauczanie religii ma także bardzo ważny aspekt wychowawczy. Dzieci i młodzież mają prawo do tego, aby na lekcji religii rozmawiać o swych problemach, dylematach, obawach i radościach. W praktyce uczący religii są osobami zaufania publicznego. Dlatego nie powinno się odbierać dzieciom i młodzieży okazji do rozmowy o wartościach chrześcijańskich w środowisku szkolnym, tym bardziej w tak ważnym dla nich czasie dorastania i kształtowania charakterów. Badania społeczne jasno wykazują, że formacja religijna wyraźnie przekłada się na jakość codziennego życia i pozytywne wybory człowieka. Szkoła „światopoglądowo neutralna” lub „świecka”, z której religię się wyklucza, przeciwna jest fundamentalnym zasadom wychowawczym. Taka szkoła w rzeczywistości zmienia się w szkołę ateistyczną i ateizującą.

 

7. Dziękujemy katechetom świeckim i duchownym za ich pełen poświęcenia trud nauczania religii, który jest służbą dla młodego pokolenia Polaków. Jesteśmy wdzięczni także władzom świeckim, które – szanując wolę obywateli – troszczą się o właściwą organizację nauczania religii w placówkach oświatowych.

 

 

 

 

/-/ Abp Stanisław Gądecki

Metropolita Poznański

Przewodniczący KEP

 

 

 


/-/ Bp Artur G. Miziński

Sekretarz Generalny KEP

 

/-/ Abp Marek Jędraszewski

Metropolita Łódzki

Zastępca Przewodniczącego KEP




Copyright 2003-2024 © Kongregacja Oratorium Św. Filipa Neri i parafia pw. NMP Matki Kościoła w Poznaniu
stat4u
Kalendarz
Czytania
Kongregacja Oratorium Św. Filipa Neri - Poznań